Journal of Humanities and Islamic Science in the Third Millennium
:: مقاله مرتبط با : جلد دوره 6 (1401) ، شماره 2
بررسی مشکلات خواندن و نوشتن در مناطق کرد زبان سورانی
نویسندگان :
محمد منصرف1،کارشناسی ارشد، آموزش زبان فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران جنوب1
شماره صفحه : 108-92
DOI :
چکیده :
تحقیق حاضر حاصل پژوهشی اسنادی از مشکلات خواندن و نوشتن در مناطق کرد زبان سورانی است. مسأله اصلی تحقیق حاضر از این جنبه ناشی میشود که فرايند «خواندن» از جمله مسايل اصلي مورد بحث در يادگيري زبان و نشانه باسوادي مردم هر جامعه است. براي درک هر چه بيشتر اين فرايند بايد ماهيت «خواندن» و نظريات مربوط به آن، و همچنين سؤال و جوابهای مربوط به «خواندن»، مورد توجه دقيق قرار گيرد. ضمنا، استفاده از ادبيات در تدريس «خواندن» نقش مهمي ايفا میکند و نگرش معلم در اين فرايند میتواند بسيار موثر باشد. تحقيقات فراواني در زمينه «خواندن» انجام گرفته است که بر اساس يافتههاي آنها، يکي از مهمترین عوامل موثر در علاقه به «خواندن»، درک يا شناخت ارزش خواندن و تبحر در اين مهارت است. در زبان فارسی هیچ تمایز میان حروفهامانند: «ز»، «ذ»، «ض»، «ظ» و «ت، ط» و «س، ص، ث» وجود ندارد و یا تلفظ حرف (ح، ع، غ) با آنچه در زبان عربی و کردی وجود دارد کاملاً متفاوت است که در زبان کردی تنها یک صامت معادل: «ز» و «ت» و «س» برای صامتهای ذکر شده وجود دارد که این خود باعث مشکلات خواندن و نوشتن در مناطق دو زبان (کرد زبان) میگردد. لحاظ نكردن تفاوتهای زباني در مناطق و نواحي گوناگون در برنامه درسي فارسي و اجراي برنامهی آموزشي متحدالشكل در همه ى مناطق و نواحي، به فراهم سازی فرصتهای آموزشي مناسب منجر نمیشود. با بررسي اوراق امتحاني درس املای دانش آموزان دوزبانه میتوان نتيجه گرفت كه بخشي از اشتباهات املايي به علت دشواریهای زبان شناختی خاص درمناطق دوزبانه صورت میگیرد. لذا تدوين برنامه ى درسي آموزش زبان فارسي درمناطق غیرفارسی زبان، باتوجه به ویژگیهای محلي و منطقهای، يكي از راهكارهاي اساسي براي توسعهی زبان فارسي در نظام آموزش و پرورش رسمي كشور است. میدان اصلی تحقیق بررسی و واکاوی موشکافانه کتابها و اسناد حوزه زبان شناسی است که با استفاده از ابزارهای مختلف روش اسنادی اطلاعات لازم درباره مشکلات خواندن ونوشتن در مناطق دوزبانه از آن استخراج خواهد شد. همچنین جامعه آماري در اين تحقيق در درجه اول کلیه کتابهایی هستند که در زمینه کردی سورانی و فارسی معیار نوشته شده باشند و همچنین كليه کتابها، پروژهها و تحقيقاتي است كه در زمينه موضوع مورد بررسی انجام شده است. در اين تحقيق ميزان نمونه با كل جامعه آماري برابر است. به عبارت ديگر كليه کتابها و پروژهها در اين تحقيق مورد بررسي و بازخواني شده اند تا بعد از دسته بندي بتوانيم از تركيب نتايج و راهكارها، به نتايج سودمندي دست پيدا كنيم. بر این اساس با توجه به ماهیت پژوهش نمونه گیری در پژوهش حاضر به صورت نمونه گیری هدفدار از بین متون و آثار یاد شده بوده است.
موضوع : زبان و ادبیات فارسی
کلمات کلیدی : نوشتن، خواندن، دوزبانه (کردی)
لینک ارجاع مقاله :
www.hijournal.ir/fa/downloadpaper.php?pid=154&rid=21&p=A
تعداد بازدید از مقاله : 214
تعداد دانلود فایل : 79
شماره های پیشین
جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 2)
جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (تابستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 4)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 3)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (تابستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 4)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 3)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 1)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 3)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 2)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 1)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 2)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 1)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 2)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 1)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 6)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 5)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 4)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 3)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 2)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 1)
جلد دوره 1 (1399)، شماره 1، (زمستان)
شناسنامه مجله
شاپا الکترونیکی (ISSN): 2717-4441
-------------------------------
صاحب امتیاز: امیر پورناصرانی
مدیرمسئول: دکتر محمد حسن پور
-------------------------------
اعضای هیات علمی:
دکتر بهزاد آسمان نسب
دکتر علیرضا مقدسی
دکتر رضا طالعی فر
دکتر کریم نخعی
دکتر عیسی بنی نعیمه
دکتر فرزانه رنجبرزاده
دکتر عارف کمرپشتی
دکتر زینب طیبی
دکتر مریم طاهری زاده
دکتر فرهاد شفیع پور مطلق
هشدار نسبت به سرقت علمی
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1