:: مقاله مرتبط با : جلد دوره 7 (1402) ، شماره 3


مبانی اجتماعی برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر آموزه‌های اجتماعی نهج‌البلاغه



نویسندگان :
مریم قندهاری1، سیدمهدی میررسولی2،
کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، گرایش آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر1، کارشناسی ارشد، حقوق خصوصی، سطح ۳حوزوی2
شماره صفحه : 530-515
DOI :
چکیده :

یکی از مهمترین و روشن ترین نتایجی که از مجموعه سخنان امام میتوان گرفت این است که زندگی اجتماعی یک امر ضروری برای انسانها میباشد و بدون آن قادر به استمرار حیات مادی و معنوی خود نخواهد بود. به بیان دیگر انسانها طبیعتاً موجودی اجتماعی هستند. یعنی با توجه به طبیعت آدمی ویژگیهای آن، انسان موجودی نیازمند اجتماع میباشد و در اجتماع است که همه استعدادهای او شکوفا می شود با توجه به همین ضرورت طبیعی است که انسان با اراده و رغبت، به زندگی اجتماعی روی می آورد و آن را جریانی بر خلاف مسیر تکاملی و خواسته های طبیعی اش نمیداند. امام طبیعی بودن زندگی اجتماعی را به شکلهای مختلفی مثل نیاز به دفاع از خود احتیاج طبیعی انسان به محبت، داشتن روابط عاطفی با آنها به ویژه با بستگانش، میل طبیعی انسان به جنس مخالف و نیاز به ازدواج که فراتر از یک میل جنسی نازل میباشد، نیازهای فراوان انسان و ناتوانی او در برطرف کردن همه ی آنها و ... بیان نموده است. این نوع ضرورت که از نهج البلاغه استنباط میگردد برخاسته از طبیعت انسان و خصوصیات آن میباشد. با ضرورتی که بعضی از فلاسفه اجتماعی مثلهابز و دیگران برای زندگی قائل میباشند اختلاف جوهری وجود دارد. دلیل این اختلاف آن است که هابز و همفکرانش انسان را دارای طبیعت شرور و جنگ همه بر ضد همه میدانند. لذا از نظر آنها زندگی اجتماعی واقعیتی است که بر انسان و طبیعتش تحمیل شده است و با آن تناسب و سازگاری ندارد. با توجه به نهج البلاغه در بیان هدف و غایت اصلی جامعه اسلامی میتوان یکی از اهداف غایی تأسیس دولت را زمینه سازی و فراهم نمودن تدابیر برای تحقق صلاح و رشد همه جانبه مردمان و نابودی هرگونه فساد در دانست. وجوه مردم به این ترتیب لازم میشود که جامعه ی اسلامی همه تدابیر و امکانات لازم و در دسترس را برای تحقق این اهداف به کار گیرد و بدیهی است که تسلط بر نظام آموزش و پرورش و تأثیرگذاری کامل بر جریان تعلیم و تربیت از کارآمدترین این تدابیر خواهد بود.



موضوع : علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی : تربیت، آموزش، برنامه ریزی، نهج البلاغه
لینک ارجاع مقاله :
www.hijournal.ir/fa/downloadpaper.php?pid=282&rid=33&p=A
تعداد بازدید از مقاله : 133
تعداد دانلود فایل : 56

شماره های پیشین


جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 2)
جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (تابستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 4)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 3)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (تابستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 4)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 3)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 1)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 3)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 2)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 1)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 2)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 1)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 2)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 1)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 6)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 5)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 4)  
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 3)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 2)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 1)
جلد دوره 1 (1399)، شماره 1، (زمستان)

شناسنامه مجله

شاپا الکترونیکی (ISSN): 2717-4441
-------------------------------
صاحب امتیاز: امیر پورناصرانی
مدیرمسئول: دکتر محمد حسن پور
-------------------------------
اعضای هیات علمی:
دکتر بهزاد آسمان نسب
دکتر علیرضا مقدسی
دکتر رضا طالعی فر
دکتر کریم نخعی
دکتر عیسی بنی نعیمه
دکتر فرزانه رنجبرزاده
دکتر عارف کمرپشتی
دکتر زینب طیبی
دکتر مریم طاهری زاده
دکتر فرهاد شفیع پور مطلق

هشدار نسبت به سرقت علمی