:: مقاله مرتبط با : جلد دوره 7 (1402) ، شماره 3


آموزش به روش نقشه مفهومی بر خلاقیت و یادگیری دانش آموزان



نویسندگان :
بنت الهدی محمدنژاد1،
کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا1
شماره صفحه : 732-717
DOI :
چکیده :

در چند دهه اخیر تحولات عظیمی در زمینه فرایند یاددهی- یادگیری به وجود آمده است. واقعیت امر این است که یادگیری مسئله بسیار پیچیده ای است و یادگیرندگان به تناسب آنچه دریافت میکنند و عوامل مؤثر بر این دریافتها، پیوسته فهم درونی خود را از نحوه عملکردشان تغییر میدهند. آنچه آنها یاد میگیرند، تابعی است از عوامل پیچیده مانند روشهای آموزشی محتوا، آمادگی، انگیزش، شرایط محیطی و ابزارهای قابل دسترس و ... که نباید آنها را فراموش کرد. معلمانی که به دنبال راههای جدید برای آموزش جذاب فعال و دانشجو محور هستند، میتوانند از ابزار ترسیم نقشه برای رسیدن به اهداف آموزش و یادگیری خود استفاده کنند. معلمان میتوانند از طریق ساخت نقشه هایی که مکمل یا جایگزین اطلاعات شنیداری و نوشتاری هستند، دانش آموزان را به شکل بصری درگیر کنند. ماهیت بصری و غیرخطی هر دو تکنیک ترسیم نقشه از آنها ابزاری مفید برای معلمانی ساخته است که میخواهند به دانش آموزان تفکر از طریق ایده ها و فرایندهای پیچیده با روشهای قابل دسترس کمک کنند. نقشه مفهومی ابزاری ترسیمی است که با نظریه ساختن گرایی ارتباطی نزديك دارد و در مراحل مختلف آموزش از طراحی و تهیه محتوای برنامه درسی تا مرحله اجرا و ارزشیابی استفاده میشود. نتایج متعددی در دست است که نشان میدهد استفاده از سازمان دهنده های گرافیکی از جمله نقشه مفهومی به عنوان یک استراتژی تغییرات مهمی در فرایند یاددهی یادگیری به وجود می آورد.



موضوع : علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی : نقشه مفهومی، خلاقیت، یادگیری
لینک ارجاع مقاله :
www.hijournal.ir/fa/downloadpaper.php?pid=297&rid=33&p=A
تعداد بازدید از مقاله : 92
تعداد دانلود فایل : 43

شماره های پیشین


جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 2)
جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (تابستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 4)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 3)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (تابستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 4)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 3)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 1)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 3)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 2)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 1)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 2)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 1)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 2)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 1)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 6)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 5)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 4)  
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 3)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 2)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 1)
جلد دوره 1 (1399)، شماره 1، (زمستان)

شناسنامه مجله

شاپا الکترونیکی (ISSN): 2717-4441
-------------------------------
صاحب امتیاز: امیر پورناصرانی
مدیرمسئول: دکتر محمد حسن پور
-------------------------------
اعضای هیات علمی:
دکتر بهزاد آسمان نسب
دکتر علیرضا مقدسی
دکتر رضا طالعی فر
دکتر کریم نخعی
دکتر عیسی بنی نعیمه
دکتر فرزانه رنجبرزاده
دکتر عارف کمرپشتی
دکتر زینب طیبی
دکتر مریم طاهری زاده
دکتر فرهاد شفیع پور مطلق

هشدار نسبت به سرقت علمی