:: مقاله مرتبط با : جلد دوره 7 (1402) ، شماره 3


بررسی تأثیر بازی درمانی فلورتایم مبتنی بر رویکرد DIR بر بهبود تنظیم شناختی- هیجانی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص



نویسندگان :
الهه شهنازی1، علی سیلانیان طوسی2، زینب ضرابی مقدم3،
کارشناسی ارشد، روانشناسی، دانشگاه غیرانتفاعی خیام1، دکتری جامعه شناسی، دانشگاه سوربن پاریس2، دانشجوی دکتری تخصصی، علوم اعصاب، دانشگاه فردوسی مشهد3
شماره صفحه : 61-50
DOI :
چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی درمانی فلورتایم مبتنی بر رویکرد DIR بر بهبود تنظیم شناختی-هیجان کودکان دارای اختلال یادگیری خاص می باشد. پژوهش حاضر، در چارچوب طرح تک موردی با استفاده از خط پایه چندگانه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه مورد مطالعه شامل دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مراکز اختلال یادگیری بود. نمونه پژوهش سه نفر در نظر گرفته شد که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. آزمودنی ها 12 جلسه درمانی یک ساعته (دو روز در هفته) دریافت کردند. برای سنجش از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی- فرم کودکان (2006) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل نگاره ای و تعیین درصد بهبودی استفاده شد. پژوهش نشان داد که بازی درمانی فلورتایم مبتنی بررویکرد DIR باعث بهبود تنظیم شناختی هیجانی کودکان بود. سبک های سازگارانه تنظیم شناختی هیجانی پس از جلسات درمان بهبود یافت و سبک های ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان کاهش یافته بود که نشان دهنده اثر بخشی درمان بر بهبود تنظیم شناختی هیجانی کودکان بود. بین مولفه های تنظیم شناختی هیجان، تمرکز مجدد مثبت بیشترین درصد بهبودی را داشت و درصد بهبودی دیدگاه پذیری و فاجعه سازی در مرحله پیگیری کاهش پیدا کرد. نتایج این پژوهش اثربخشی بازی درمانی فلورتایم را بر بهبود تنظیم شناختی هیجانی کودکان با نارسایی یادگیری را نشان داد.



موضوع : علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی : بازی درمانی فلورتایم، رویکرد DIR، تنظیم شناختی هیجان، اختلال یادگیری خاص
لینک ارجاع مقاله :
www.hijournal.ir/fa/downloadpaper.php?pid=323&rid=35&p=A
تعداد بازدید از مقاله : 154
تعداد دانلود فایل : 47

شماره های پیشین


جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 2)
جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (تابستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 4)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 3)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (تابستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 4)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 3)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 1)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 3)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 2)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 1)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 2)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 1)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 2)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 1)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 6)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 5)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 4)  
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 3)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 2)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 1)
جلد دوره 1 (1399)، شماره 1، (زمستان)

شناسنامه مجله

شاپا الکترونیکی (ISSN): 2717-4441
-------------------------------
صاحب امتیاز: امیر پورناصرانی
مدیرمسئول: دکتر محمد حسن پور
-------------------------------
اعضای هیات علمی:
دکتر بهزاد آسمان نسب
دکتر علیرضا مقدسی
دکتر رضا طالعی فر
دکتر کریم نخعی
دکتر عیسی بنی نعیمه
دکتر فرزانه رنجبرزاده
دکتر عارف کمرپشتی
دکتر زینب طیبی
دکتر مریم طاهری زاده
دکتر فرهاد شفیع پور مطلق

هشدار نسبت به سرقت علمی