:: مقاله مرتبط با : جلد دوره 7 (1402) ، شماره 3


چگونه می‌توان دانش‌آموز شلوغ و بیش‌فعال را با آرامش به کلاس درس علاقه‌مند ساخت؟



نویسندگان :
پوریا کاظم خانی1، رقیه رضائی کجابادی2، فاطمه جعفری کلیبر3،
‌ دانشجومعلم، دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز1، ‌ دانشجومعلم، آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان تبریز، پردیس فاطمه الزهرا (س)2، استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان تبریز3
شماره صفحه : 265-259
DOI :
چکیده :

بیش‌فعالی (ADHD) نوعی اختلال رفتاری- رشدی است که باعث بروز واکنش‌های تکانشی، اختلال در یادگیری و فعالیت‌های فیزیکی بیش از اندازه و متعدد شده که با برخی رفتارهای غیرعادی همراه است. اختلال نقص توجه اغلب در کودکان تشخیص داده می‌شود؛ با این حال، این اختلال در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه و حتی بزرگسالان نیز مشاهده شده و می‌تواند زندگی فردی و اجتماعی شخص را با معضلاتی جدی مواجه کند. همه انسان‌ها در مقاطعی از زندگی خود ممکن است بی‌توجهی یا عدم تمرکز را تجربه کنند؛ بنابراین، نشانه‌های اختلال کم‌ توجهی و بیش فعالی را می‌توان به ‌مراتب گسترده‌ تر از این‌ها دانست. در این نوشتار توضیح داده شده است که چگونه با استفاده از یکی از روش‌های پژوهش کیفی، اقدام‌پژوهی، بیش فعالی و اختلال نقص‌توجه برخی از دانش‌آموزان در کلاس مورد بررسی قرار گرفته و تا حدود زیادی برطرف گردیده‌است. بر این اساس از طریق روش‌هایی نظیر مشاهده، مصاحبه با معلمان و همکاران دیگر، مصاحبه با والدین دانش‌آموز و... با اقدام به جمع‌آوری اطلاعات؛ و در قدم بعدی راه حل‌هایی مطابق اطلاعات و تجارب بدست آمده نظیر ارجاع دادن به مشاور و پزشک متخصص، پیگیری مراحل درمان و تشویق به درمان، توجه به دانش آموز و ابراز توجه ویژه به وی، ایجاد رابطه صمیمی با دانش‌آموز و خانواده وی، استفاده از تقویت مثبت و تقویت منفی در کلاس درس و برگزاری جلسه با مدیر و والدین دانش‌آموز می‌توان در این راه موفق گردید. در نهایت با انجام راه‌حل‌های منتخب؛ میزان اختلال کم توجهی، عدم تمرکز در کلاس، شلوغی و بیش فعالی دانش‌آموز را تا حدود زیادی برطرف کرد.



موضوع : علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی : بیش‌فعالی، اختلال کم‌توجهی، تقویت مثبت و منفی، صمیمیت، عدم تمرکز
لینک ارجاع مقاله :
hijournal.ir/fa/downloadpaper.php?pid=362&rid=37&p=A
تعداد بازدید از مقاله : 146
تعداد دانلود فایل : 49

شماره های پیشین


جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 2)
جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (تابستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 4)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 3)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (تابستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 4)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 3)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 1)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 3)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 2)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 1)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 2)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 1)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 2)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 1)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 6)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 5)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 4)  
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 3)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 2)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 1)
جلد دوره 1 (1399)، شماره 1، (زمستان)

شناسنامه مجله

شاپا الکترونیکی (ISSN): 2717-4441
-------------------------------
صاحب امتیاز: امیر پورناصرانی
مدیرمسئول: دکتر محمد حسن پور
-------------------------------
اعضای هیات علمی:
دکتر بهزاد آسمان نسب
دکتر علیرضا مقدسی
دکتر رضا طالعی فر
دکتر کریم نخعی
دکتر عیسی بنی نعیمه
دکتر فرزانه رنجبرزاده
دکتر عارف کمرپشتی
دکتر زینب طیبی
دکتر مریم طاهری زاده
دکتر فرهاد شفیع پور مطلق

هشدار نسبت به سرقت علمی