:: مقاله مرتبط با : جلد دوره 8 (1403) ، شماره 4


شناسایی چالش ها و فرصت های موثر بر کیفیت آموزش در نظام آموزشی ایران



نویسندگان :
سوسن لائی1، مریم کاظمی2، حدیث امانی3، فرامرز دهنوی4،
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران1، دانشجوی دکترا مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران2، دانشجوی دکترا مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران3، دانشجوی دکترا مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران4
شماره صفحه : 397-387
DOI :
چکیده :

این پژوهش با هدف بررسی چالش‌ها و فرصت‌های مؤثر بر کیفیت آموزش در نظام آموزشی ایران انجام شده است. با بهره‌گیری از روش توصیفی-تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه‌ای گسترده، این پژوهش به شناسایی مسائل کلیدی و بهبودهای بالقوه در این نظام می‌پردازد. یافته‌های پژوهش نشان‌دهنده چالش‌های مهمی نظیر ناکافی بودن زیرساخت‌ها، آموزش ناکافی معلمان، نابرابری‌های اجتماعی-اقتصادی و محدودیت‌های سیاسی است. همه‌گیری کووید-۱۹ این چالش‌ها را تشدید کرده و محدودیت‌های منابع و زیرساخت‌های آموزشی موجود را آشکار نموده است. با وجود این موانع، این پژوهش فرصت‌های امیدوارکننده‌ای را برای بهبود کیفیت آموزشی شناسایی می‌کند که شامل ادغام فناوری‌های دیجیتال، اصلاحات درسی و همکاری‌های بین‌المللی است. آموزش مجازی، به‌ویژه، فرصت‌های یادگیری انعطاف‌پذیر و قابل دسترسی را فراهم می‌کند، به‌ویژه برای دانش‌آموزان مناطق دورافتاده یا محروم. اصلاحات درسی با هدف ادغام تفکر انتقادی و مهارت‌های عملی می‌تواند دانش‌آموزان را برای نیروی کار مدرن بهتر آماده کند. علاوه بر این، همکاری‌های بین‌المللی می‌تواند بینش‌ها و منابع ارزشمندی را برای بهبود استانداردهای آموزشی ارائه دهد. نتیجه‌گیری پژوهش این است که رفع این چالش‌ها نیازمند یک رویکرد هماهنگ شامل سرمایه‌گذاری قابل توجه در زیرساخت‌ها، برنامه‌های آموزش معلمان پیشرفته، سیاست‌های هدفمند برای کاهش نابرابری‌های اجتماعی-اقتصادی و تقویت مشارکت‌های بین‌المللی است. این استراتژی‌ها می‌توانند به ایجاد یک نظام آموزشی پویاتر و باکیفیت‌تر در ایران کمک کنند که به نفع همه دانش‌آموزان باشد و به توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور کمک کند.



موضوع : علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی : کیفیت آموزش، ایران، نظام آموزشی، چالش‌ها، فرصت‌ها
لینک ارجاع مقاله :
www.hijournal.ir/fa/downloadpaper.php?pid=449&rid=41&p=A
تعداد بازدید از مقاله : 2
تعداد دانلود فایل : 2

شماره های پیشین


جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 2)
جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (تابستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 4)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 3)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (تابستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 4)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 3)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 1)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 3)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 2)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 1)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 2)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 1)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 2)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 1)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 6)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 5)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 4)  
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 3)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 2)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 1)
جلد دوره 1 (1399)، شماره 1، (زمستان)

شناسنامه مجله

شاپا الکترونیکی (ISSN): 2717-4441
-------------------------------
صاحب امتیاز: امیر پورناصرانی
مدیرمسئول: دکتر محمد حسن پور
-------------------------------
اعضای هیات علمی:
دکتر بهزاد آسمان نسب
دکتر علیرضا مقدسی
دکتر رضا طالعی فر
دکتر کریم نخعی
دکتر عیسی بنی نعیمه
دکتر فرزانه رنجبرزاده
دکتر عارف کمرپشتی
دکتر زینب طیبی
دکتر مریم طاهری زاده
دکتر فرهاد شفیع پور مطلق

هشدار نسبت به سرقت علمی