:: مقاله مرتبط با : جلد دوره 3 (1400) ، شماره 1


مقایسه درک اصطلاحات فارسی شفاف، تیره و مبهم در کودکان فارسی زبان دختر و پسر سنین 7 تا 12 سال



نویسندگان :
مهدیه کاروانپور1، رحیمه روح پرور2،
کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی، دانشگاه باهنر کرمان1، دکتری زبان شناسی دانشگاه باهنر کرمان2
شماره صفحه : 218-208
DOI :
چکیده :

در این پژوهش روند درک و شناخت اصطلاحات زبان فارسی در کودکان دختر و پسر مورد بررسی قرار گرفت. از آنجا که اصطلاحات شامل کلمات و عباراتی‌ هستند که به شکلی رایج در گفتگوهای روزمره استفاده می‌شوند و مفهوم اصطلاح را نمی‌توان از معناکردن تک تک لغات تشکیل دهنده ی آن‌ها حدس زد، بنابراین احتمال می رود درک اصطلاحات بر اساس سن و جنسیت متفاوت باشد. از این جهت برای بررسی این هدف در پژوهش حاضر، جامعه پژوهش شامل همه کودکان دختر و پسر سنین 7 تا 12 سال شهر تهران در سال 1397 بودند که تعداد 24 نفر به روش در دسترس به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از روش مصاحبه انجام پذیرفت. مطالب بدست آمده از مصاحبه و پرسشنامه، کدگذاری شد و در نرم افزار SPSS با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد که روند درک اصطلاحات در کودکان سنین 7 تا 12 سال متفاوت است و مشخص شد که درک اصطلاحات شفاف با میانگین کل برابر 3/5 (دختران با میانگین 7/5 و پسران با میانگین 5) آسانترین و اصطلاحات مبهم نیز با میانگین کل 9/3 برای دو جنس (دختران با میانگین 5/4 و پسران با میانگین 4/3) دشوارترین اصطلاحات بوده است. اصطلاحات تیره نیز با میانگین کل 2/4 برای دو جنس (دختران با میانگین 1/5 و پسران با میانگین 2/3) در سطح متوسط بوده است. در پاسخ به این سؤال که کدام طبقه از اصطلاحات بر اساس موضوع برای بچه ها آسان تر و کدام طبقه دشوارتر بوده است، مشخص شد که اصطلاحات مربوط به غذاها، آسانترین و اصطلاحات مربوط به حیوانات دشوارترین بوده است. همچنین درک اصطلاحات در بین کودکان دختر و پسر متفاوت است. این بدین معنی که اثر جنسیت بر نمره کل اصطلاحات مربوط به حیوانات و غذاها معنادار بوده و بر درک اصطلاحات مربوط به اعضاء بدن، ویژگی های انسانی و اشیاء معنادار نبود. همچنین اثر تعامل بین جنسیت و سن فقط بر درک اصطلاحات مربوط به غذاها معنادار بوده است. بر طبق این نتایج، روند درک اصطلاحات شفاف تا تیره و مبهم در سنین 7 تا 12 سال مشخص شد. همچنین بر طبق تفاوت جنسیتی، توجه به رشد زبانی و درک اصطلاحات پسران در مقایسه با دختران و تقویت آن ضروری به نظر می رسد.



موضوع : زبان و ادبیات فارسی
کلمات کلیدی : روند درک، اصطلاحات شفاف، تیره و مبهم، کودکان دختر و پسر
لینک ارجاع مقاله :
http://www.hijournal.ir/fa/downloadpaper.php?pid=96&rid=13&p=A
تعداد بازدید از مقاله : 335
تعداد دانلود فایل : 146

شماره های پیشین


جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 2)
جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (تابستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 4)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 3)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (تابستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 4)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 3)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 1)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 3)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 2)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 1)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 2)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 1)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 2)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 1)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 6)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 5)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 4)  
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 3)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 2)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 1)
جلد دوره 1 (1399)، شماره 1، (زمستان)

شناسنامه مجله

شاپا الکترونیکی (ISSN): 2717-4441
-------------------------------
صاحب امتیاز: امیر پورناصرانی
مدیرمسئول: دکتر محمد حسن پور
-------------------------------
اعضای هیات علمی:
دکتر بهزاد آسمان نسب
دکتر علیرضا مقدسی
دکتر رضا طالعی فر
دکتر کریم نخعی
دکتر عیسی بنی نعیمه
دکتر فرزانه رنجبرزاده
دکتر عارف کمرپشتی
دکتر زینب طیبی
دکتر مریم طاهری زاده
دکتر فرهاد شفیع پور مطلق

هشدار نسبت به سرقت علمی