Journal of Humanities and Islamic Science in the Third Millennium
:: مقاله مرتبط با : جلد دوره 7 (1402) ، شماره 3
شناسایی شایستگیهای معلم به مثابه یادگیرنده مادامالعمر: تحلیلی کیفی برمبنای دیدگاه صاحبنظران موضوعی
نویسندگان :
مریم پیرعباسبلاغی1، لیلا ابراهمیان2، زهرا غلامی3، زهرا پاکدل4،کارشناسی علوم حوزوی1، کارشناسی علوم حوزوی2، کارشناسی علوم حوزوی3، کارشناسی علوم حوزوی4
شماره صفحه : 999-986
DOI :
چکیده :
یادگیری مادامالعمر به عنوان یکی از مهمترین توانمندیهای مورد نیاز معلمان در عصر جامعه اطلاعاتی نقش بسزایی را در پیشرفت فردی آنها ایفا میکند. هدف پژوهش حاضر شناسایی شایستگیهای معلم برای یادگیرنده ای مادام العمر شدن برمبنای تحلیل دیدگاه صاحبنظران ایرانی این حوزه است. این مطالعه به روش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل متخصصان و صاحبنظران عرصه یادگیری مادامالعمر هستند که در مجموع 15 نفر از آنها، به روش نمونه گیری گلوله برفی، انتخاب و آرا و نظرات آنها تجزیه و تحلیل شد. تحلیل کیفی نتایج حاصل از مصاحبه با صاحب نظران حوزه علوم تربیتی نشان داد که شایستگیهای معلم به مثابه یادگیرنده مادامالعمر مستلزم توجه به 3 مقوله اصلی و 15 زیر مقوله است. موضوعات اصلی شامل؛ شایستگیهای شناختی و فراشناختی (6 زیر مقوله)، شایستگیهای فنی (6 زیر مقوله) و شایستگیهای اجتماعی و فرهنگی (3 زیر مقوله) است. در راستای کسب شایستگیهای مورد نیاز برای معلم به مثابه یادگیرنده مادامالعمر، ضروریست که برنامهریزان و دست اندرکاران آموزش و پرورش با بازنگری در برنامه های درسی دانشجو معلمان بستر لازم را براي حركت به سوی تربيت معلمانی كارآمدتر و لايق تر فراهم نمایند.
موضوع : علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی : یادگیرنده مادامالعمر، شایستگی های شناختی و فراشناختی، شایستگی های فنی، شایستگی های اجتماعی و فرهنگی
لینک ارجاع مقاله :
www.hijournal.ir/fa/downloadpaper.php?pid=317&rid=34&p=A
تعداد بازدید از مقاله : 97
تعداد دانلود فایل : 23
شماره های پیشین
جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 2)
جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (تابستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 4)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 3)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (تابستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 4)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 3)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 1)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 3)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 2)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 1)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 2)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 1)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 2)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 1)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 6)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 5)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 4)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 3)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 2)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 1)
جلد دوره 1 (1399)، شماره 1، (زمستان)
شناسنامه مجله
شاپا الکترونیکی (ISSN): 2717-4441
-------------------------------
صاحب امتیاز: امیر پورناصرانی
مدیرمسئول: دکتر محمد حسن پور
-------------------------------
اعضای هیات علمی:
دکتر بهزاد آسمان نسب
دکتر علیرضا مقدسی
دکتر رضا طالعی فر
دکتر کریم نخعی
دکتر عیسی بنی نعیمه
دکتر فرزانه رنجبرزاده
دکتر عارف کمرپشتی
دکتر زینب طیبی
دکتر مریم طاهری زاده
دکتر فرهاد شفیع پور مطلق
هشدار نسبت به سرقت علمی
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1