:: مقاله مرتبط با : جلد دوره 7 (1402) ، شماره 3


بررسی و ارزیابی روش تدریس بحث گروهی و وظایف معلمان و شاگردان در اجرای آن



نویسندگان :
میترا مزینانی1، مریم جامه گر2، سمیه کیخا3، آمنه مهدی نژاد بارکوسرایی4،
‌ دکترای تخصصی، مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز1، ‌ کارشناسی، حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر2، ‌ کارشناسي ارشد، تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا3، ‌ کارشناسي، الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه آزاد واحد شرق گیلان4
شماره صفحه : 245-234
DOI :
چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی روش تدریس بحث گروهی و وظایف معلمان و شاگردان در اجرای این روش می-باشد. این پژوهش از نوع بنیادی- کاربردی و روش مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع (اسنادی) است. فراگیران در روش تدریس بحث گروهی با تجربه یک فضای توأم با همکاری و مشارکت در تفکر، بیان آزادانه دیدگاه‌های خود و ارزیابی بحث‌های ارائه شده به فهم بیشتر موضوعات درسی دست می‌یابند. روش تدریس بحث گروهی به‌دلیل این‌که دانش آموز محور است و باعث درگیری و مشارکت فعال دانش‌آموز در فرآیند یاددهی- یادگیری می‌شود در زمره روش‌های فعال تدریس قرار می‌گیرد. طبق نتایج به دست آمده تدریس و یادگیری به شیوه بحث گروهی در بهبود مهارت‌های ارتباطی، ایجاد اعتماد به نفس با بحث در مورد موضوع، بهبود توانایی در رساندن و شفاف سازی منظور، تقویت توانایی گوش کردن، مشاهده واکنش دیگران نسبت به آن‌چه که گفته می‌شود، مخالفت بدون ایجاد مقاومت و جبهه‌گیری، بیان آزاد نظرات و طرح سؤالات متقابل که گاهی آغازگر و نقطه شروع یک پژوهش خواهند بود، ارزشمند است. به‌طور کلی، گفتگو و مباحثه، به تفکر، درک، آموختن و به‌خاطر آوردن کمک می‌کند و همه افراد، علاقمندانه از این شیوه بهره می‌برند. به علاوه این شیوه تدریس ضمن اثربخشی بهتر وظیفه‌ای پر چالش و دشوارتر برای مدرس به شمار می‌رود. زیرا برای مدرس ارائه یک بحث دارای پیچ و خم به‌صورت مبهم و بی چالش و بحث جنبی، به مراتب بی دردسرتر و آسان‌تر از بحث منسجم فراگیران همراه با تفکر، تعمق و سؤال کردن آنان است.



موضوع : علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی : تدریس، بحث گروهی، وظایف معلمان، وظایف شاگردان
لینک ارجاع مقاله :
hijournal.ir/fa/downloadpaper.php?pid=360&rid=37&p=A
تعداد بازدید از مقاله : 156
تعداد دانلود فایل : 72

شماره های پیشین


جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 2)
جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (تابستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 4)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 3)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (تابستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 4)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 3)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 1)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 3)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 2)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 1)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 2)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 1)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 2)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 1)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 6)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 5)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 4)  
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 3)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 2)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 1)
جلد دوره 1 (1399)، شماره 1، (زمستان)

شناسنامه مجله

شاپا الکترونیکی (ISSN): 2717-4441
-------------------------------
صاحب امتیاز: امیر پورناصرانی
مدیرمسئول: دکتر محمد حسن پور
-------------------------------
اعضای هیات علمی:
دکتر بهزاد آسمان نسب
دکتر علیرضا مقدسی
دکتر رضا طالعی فر
دکتر کریم نخعی
دکتر عیسی بنی نعیمه
دکتر فرزانه رنجبرزاده
دکتر عارف کمرپشتی
دکتر زینب طیبی
دکتر مریم طاهری زاده
دکتر فرهاد شفیع پور مطلق

هشدار نسبت به سرقت علمی