:: مقاله مرتبط با : جلد دوره 7 (1402) ، شماره 3


بررسی و ارزیابی تاثیر عزت نفس بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان



نویسندگان :
مریم جامه گر1، مریم مزینانی2، عرازبخت کر3، افسانه خندانی4،
کارشناسی، حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر1، کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، دانشگاه غیرانتفاعی بیهق سبزوار2، دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه مازندران3، کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور مبارکه اصفهان4
شماره صفحه : 347-332
DOI :
چکیده :

عزت نفس، احساس ارزش، درجه تصویب تأیید، پذیرش و ارزشمندی است که شخص نسبت به خویشتن احساس می‌کند. وقتی سخن از عزت نفس به میان می‌آید، ارزش شخصی یا احساسی که از فرد در نظر اعضای گروه مجسم می‌شود مطرح می‌گردد. هدف این پژوهش مروری بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش ها راجع تاثیر عزت نفس بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان است. مطالعه حاضر توصیفی (از نوع مروری) می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش مطالعه ای و کتابخانه ای بود. در این پژوهش به بررسی ادبیات و پیشینه مربوط به عزت نفس و تاثیر آن بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی پرداخته شد. در این راستا علاوه بر بررسی منابع اطلاعاتی خارجی، منابع و پایگاه های اطلاعاتی داخل ایران نیز بررسی شد. مطالعات انجام شده بیانگر آن است که پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دارای یک رابطه متقابل می‌باشد. یعنی از طرفی داشتن عزت نفس موجب پیشرفت تحصیلی می‌شود، زیرا خودباوری و تلقی مثبت از خویشتن در یادگیری و ایجاد نگرش برای تحصیل اثر می‌گذارد و موجب پیشرفت تحصیلی می‌شود. از طرف دیگر موفقیت تحصیلی و رسیدن به مدارج بالا در کار آموزش موجب ارتقای عزت نفس می‌شود. به‌طور کلی پیشرفت‌های انسان در هر زمینه‌ای و تجربه‌ی موفقیت، احساس خودباوری و ارزشمندی و توانمندی در هر مورد باعث افزایش عزت نفس می‌شود. ویلیام جیمز اظهار می‌دارد که هر چند مفهوم خود و عزت نفس بسیار شبیه به هم هستند، اما عزت نفس اشاره به ب سطوح ارزشمندی دارد که فرد برای خود قایل است و به معنی درک و دریافت جایگاه و منزلت خود می‌باشد.



موضوع : علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی : عزت نفس، یادگیری، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان
لینک ارجاع مقاله :
hijournal.ir/fa/downloadpaper.php?pid=369&rid=37&p=A
تعداد بازدید از مقاله : 112
تعداد دانلود فایل : 63

شماره های پیشین


جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 2)
جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (تابستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 4)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 3)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (تابستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 4)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 3)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 1)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 3)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 2)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 1)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 2)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 1)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 2)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 1)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 6)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 5)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 4)  
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 3)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 2)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 1)
جلد دوره 1 (1399)، شماره 1، (زمستان)

شناسنامه مجله

شاپا الکترونیکی (ISSN): 2717-4441
-------------------------------
صاحب امتیاز: امیر پورناصرانی
مدیرمسئول: دکتر محمد حسن پور
-------------------------------
اعضای هیات علمی:
دکتر بهزاد آسمان نسب
دکتر علیرضا مقدسی
دکتر رضا طالعی فر
دکتر کریم نخعی
دکتر عیسی بنی نعیمه
دکتر فرزانه رنجبرزاده
دکتر عارف کمرپشتی
دکتر زینب طیبی
دکتر مریم طاهری زاده
دکتر فرهاد شفیع پور مطلق

هشدار نسبت به سرقت علمی