:: مقاله مرتبط با : جلد دوره 7 (1402) ، شماره 3


تعيين سهم نسبي مهارت هاي هوش هيجاني و مؤلفه هاي آن با باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي بر پیشرفت تحصيلي دانش آموزان



نویسندگان :
مریم شجاع حیدری1، سودابه صابری2،
کارشناسی ارشد، برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه اصفهان1، کارشناسی، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور کامیاران2
شماره صفحه : 746-733
DOI :
چکیده :

هدف پژوهش حاضر، تعيين مهارت هاي هوش هيجاني با باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي برعملكرد تحصيلي دانش آموزان می باشد. روش پژوهش توصيفي- همبستگي و جامعه آماري شامل دانشجويان مقطع کارشناسي دانشگاه اصفهان در سال تحصيلي 1387-1388 است. حجم نمونه 1350 نفر از ميان دانش آموزان است به شيوه‌ي تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزارهاي اندازه گيري دو پرسشنامه هوش هيجاني بار-ان و راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري بود. براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون معني‌داري همبستگي، آزمون مجذور خي و مدل‌يابي معادلات ساختاري و شاخصهاي برازش مدل‌هاي ساختاري استفاده ‌شد. يافته ها نشان داد ضرايب مسير مربوط به عامل روابط بين فردي و عامل همدلي معني دار نيست. ضريب مسير براي مؤلفه هاي شادماني، واقع گرايي و مسئوليت پذيري با باورهاي انگيزشي معني دار بدست نيامد. در تاثير باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي بر عملكرد تحصيلي، تمام مسيرهاي معني دار هستند. در تاثير مؤلفه هاي هوش هيجاني و باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي بر عملكرد تحصيلي تمام مسيرها معني دار هستند. نتایج این پژوهش براي برنامه ريزان، پژوهشگران تعليم و تربيت در جهت سرمايه گذاري و انجام مداخله در حيطه هاي مختلف هوش هيجاني، ارتقاي عملكرد تحصيلي و راهبردهاي انگيزشي كاربرد دارد.



موضوع : علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی : هوش هيجاني، باورهاي انگيزشي، راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي، عملكرد تحصيلي، دانش آموزان
لینک ارجاع مقاله :
www.hijournal.ir/fa/downloadpaper.php?pid=298&rid=33&p=A
تعداد بازدید از مقاله : 85
تعداد دانلود فایل : 27

شماره های پیشین


جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 2)
جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (تابستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 4)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 3)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (تابستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 4)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 3)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 1)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 3)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 2)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 1)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 2)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 1)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 2)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 1)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 6)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 5)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 4)  
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 3)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 2)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 1)
جلد دوره 1 (1399)، شماره 1، (زمستان)

شناسنامه مجله

شاپا الکترونیکی (ISSN): 2717-4441
-------------------------------
صاحب امتیاز: امیر پورناصرانی
مدیرمسئول: دکتر محمد حسن پور
-------------------------------
اعضای هیات علمی:
دکتر بهزاد آسمان نسب
دکتر علیرضا مقدسی
دکتر رضا طالعی فر
دکتر کریم نخعی
دکتر عیسی بنی نعیمه
دکتر فرزانه رنجبرزاده
دکتر عارف کمرپشتی
دکتر زینب طیبی
دکتر مریم طاهری زاده
دکتر فرهاد شفیع پور مطلق

هشدار نسبت به سرقت علمی