:: مقاله مرتبط با : جلد دوره 8 (1403) ، شماره 4


بررسی رابطه تدریس تحول آفرین و درگیری تحصیلی با نقش میانجی باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر نکا



نویسندگان :
مهسا چوپانی رودباری1،
کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، گرايش برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا1
شماره صفحه : 355-337
DOI :
چکیده :

پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه تدریس تحول آفرین و درگیری تحصیلی با نقش میانجی باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر نکا صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش گردآوری داده ها میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی و از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر نکا به تعداد 2400 نفر در سال تحصیلی 1402-1401 می باشند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 331 نفر براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس جنسیت انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها به ‌صورت کتابخانه‌ای و میدانی بوده است و ابزار گردآوری داده ها نیز شامل پرسشنامه های استاندارد تدریس تحول آفرین رضایی شریف (1393)، درگیری تحصیلی زرنگ (1391) و باورهای خودکارآمدی جینکز و مرگان (1999) بود. پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/911، 0/885 و 0/907 بدست آمد و روایی این پرسشنامه‌ ها با توجه به استاندارد بودن ﺗﻮﺳﻂ ﺍﺳتاد ﺭﺍﻫﻨﻤﺎ مورد تایید واقع شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS 24 و Smart PLS صورت گرفت. یافته ها نشان داد بین روش تدریس تحول آفرین با درگیری تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بین روش تدریس تحول آفرین با باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی با درگیری تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد و بین تدریس تحول آفرین و درگیری تحصیلی با نقش میانجی باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.



موضوع : علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی : تدریس تحول آفرین، درگیری تحصیلی، باورهای خودکارآمدی تحصیلی
لینک ارجاع مقاله :
www.hijournal.ir/fa/downloadpaper.php?pid=445&rid=41&p=A
تعداد بازدید از مقاله : 2
تعداد دانلود فایل : 0

شماره های پیشین


جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 2)
جلد دوره 8 (1403)، شماره 4، (بهار - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (زمستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (پاییز - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (تابستان - 1)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 4)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 3)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 2)
جلد دوره 7 (1402)، شماره 3، (بهار - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (زمستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (پاییز - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (تابستان - 1)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 4)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 3)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 2)
جلد دوره 6 (1401)، شماره 2، (بهار - 1)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 3)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 2)
جلد دوره 5 (1400)، شماره 1، (زمستان- 1)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 2)
جلد دوره 4 (1400)، شماره 1، (پاییز- 1)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 2)
جلد دوره 3 (1400)، شماره 1، (تابستان- 1)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 6)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 5)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 4)  
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 3)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 2)
جلد دوره 2 (1400)، شماره 1، (بهار - 1)
جلد دوره 1 (1399)، شماره 1، (زمستان)

شناسنامه مجله

شاپا الکترونیکی (ISSN): 2717-4441
-------------------------------
صاحب امتیاز: امیر پورناصرانی
مدیرمسئول: دکتر محمد حسن پور
-------------------------------
اعضای هیات علمی:
دکتر بهزاد آسمان نسب
دکتر علیرضا مقدسی
دکتر رضا طالعی فر
دکتر کریم نخعی
دکتر عیسی بنی نعیمه
دکتر فرزانه رنجبرزاده
دکتر عارف کمرپشتی
دکتر زینب طیبی
دکتر مریم طاهری زاده
دکتر فرهاد شفیع پور مطلق

هشدار نسبت به سرقت علمی